Det
teoretiske grunnlaget for vårt parti er den vitenskapelige
sosialismen.
Den vitenskapelige sosialismen kalles også
marxismen - leninismen. Den er en levende lære i stadig utvikling,
og ingen samling av dogmer. Den er en veiledning til handling i alle
land og må anvendes konkret både på den internasjonale situasjonen
og på forholdene i det enkelte land.
Bruken av redskaper og utviklingen av stadig mer effektive produksjonsmidler bestemmer menneskets arbeid og samfunnets utvikling. Produksjonsmidlene (maskiner, redskaper, råstoffer, teknologi og lignende) og det arbeidende mennesket utgjør samfunnets produktivkrefter. Den viktigste og avgjørende siden ved samfunnet er den materielle produksjon. Utviklingen av produktivkreftene skaper endringer i den materielle produksjon og fører til endringer i samfunnslivet. Slike endringer er det mest revolusjonerende element i samfunnsutviklingen. Når endringene fører til interessemotsetninger mellom samfunnsgrupper blir det kamp; særlig om fordelingen av den materielle produksjonen. Motsetningene og sammenstøtene mellom mennesker av forskjellig sosial status og tilhørighet viser allerede før Marx progressive lære at det måtte eksistere ulike samfunnsklasser som står i kamp med hverandre. Marxismen analyserer klasser ut fra hva slag forhold mennesker står i til produksjonsmidlene. Klassebegrepet brukes til å forklare at en gruppe mennesker står i samme forhold til produksjonsmidlene. Vi får forskjellige klasser i samfunnet som står i ulike forhold til produksjonsmidlene og fordelingen av den materielle produksjonen. Det oppstår motsetninger mellom dem som fører til klassekamp. For eksempel: slavene i oldtida sto i det samme forhold til datidens produksjonsmidler og slaveeierne, som var den herskende klasse, sto i et helt annet forhold til disse. De hadde helt ulike interesser for å leve. Slik er det også i det kapitalistiske samfunnet. De som eier industrien og bankene – eier produksjonsmidlene – har et helt annet forhold til produksjonsmidlene enn de som lever av lønn; å selge sin egen arbeidskraft for å overleve. Vi har fått kapitalistklassen (borgerskapet) og arbeiderklassen.
På
et visst stadium i samfunnsutviklingen oppsto kapitalismen og
klassedelingen og klassekampen. Siden klassedelingen skjedde, har de
samfunnsmessige forhold vært basert på utbytting – kapitalisten
beriker seg på arbeiderens arbeid og materielle produksjon. Formene
har vært forskjellige og variert fra slaveriet, livegenskapen til
lønnsarbeid. Fellestrekket gjennom historien har alltid vært at
produksjonsforholdet har vært basert på privat eiendomsrett til
produksjonsmidlene (Kapitalistklassen) og utbytting av arbeidskraften
til de klasser som ikke eier produksjonsmidler – arbeiderklassen.
Dette har ført til sterke og kontinuerlige motsetninger som
manifesterer seg i klassekamp. Marx lære om den vitenskaplige
sosialismen viser oss altså at klassesamfunnet oppsto ikke tilfeldig
men på et trinn i historien da et fåtall mennesker tilegnet seg
eiendomsretten over produksjonsmidlene.
Den vitenskapelige
sosialismen viser oss klassekampens rolle har alltid vært
drivkraften i samfunnsutviklingen. Den viser at all historie er en
historie om klassekamp. Det ene samfunnssystemet avløser det andre
ved en lovmessig prosess. En ny klasse tar makten og ledelsen av
samfunnet ved revolusjon, fredelig eller ikke-fredelig.
Den
vitenskapelige sosialismen viser at det kapitalistiske samfunn er det
siste av alle klassesamfunn i historien. Det vil bli avløst av
sosialismen, som er første trinn i utviklingen fram mot det
klasseløse kommunistiske samfunnet.
Menneskehetens historie
kjenner tre hovedtyper av samfunn som bygger på at et fåtall - en
liten herskende klasse - utbytter og undertrykker det store flertall.
Disse samfunnssystemene er: slaveholdersamfunnet, føydalsamfunnet og
det kapitalistiske samfunnet.
Fordi
planlegging av all utvikling skjer i forhold til arbeiderklassens
reelle behov og utbytting er avskaffet. Da rovdrift på
naturressursene av profitthensyn ikke eksisterer under sosialismen,
vil den kunne skape en miljøvennlig, økologisk form for
industrialisme. Slik blir kampen for sosialisme en forutsetning for
kampen for miljøet og ressursene.
Det sosialistiske
industrisamfunnet må kjennetegnes av en stram økonomisering med
naturressursene og de materielle godene.
Ressurssløsing skal
erstattes med resirkulering og gjenvinning av produkter og avfall.
Den sosialistiske økonomiens utvikling vil prioritere det felles,
kollektive forbruket framfor det private, og investeringene vil
foretas deretter. Økonomiens utvikling må for framtida knyttes til
en rettferdig ressursfordeling mellom verdens folk. I en rettferdig
verden må det settes tak på det materielle privatkonsumet.
Ressursforbruket er derfor et klassespørsmål både innenfor de
kapitalistiske nasjonene og mellom de rike og fattige delene av
verden.
I et sosialistisk system blir drivkraften i samfunnet
menneskelig utvikling i harmoni med naturen, solidaritet med
mennesker og folk i hele verden. Et globalt ansvar for økologiske
krav vil bestemme utviklingen. Dette vil være et viktig skritt på
veien mot det klasseløse kommunistiske samfunnet.
Disse
grunnleggende retningslinjene for miljø - og ressurspolitikken til
NKP videreutvikles og konkretiseres i kapitel
IV,
Norges vei til sosialismen. Vi viser samtidig til partiets
miljøpolitiske prinsippstandpunkter, utgitt i eget hefte.
Vår
teori tar utgangspunkt i den virkelighet som omgir oss, og som vi kan
observere. På vitenskapelig måte søker den å avdekke og analysere
lovene for samfunnsutviklingen og hvilke krefter som er virksomme i
denne prosessen.
Vår filosofi er materialistisk og
dialektisk. Det finnes ingen ting som ikke kan erkjennes, men det
finnes ting som ennå ikke er erkjent.
Vi avviser alle
statiske, evige syn på virkeligheten. Vi ser endring og ikke
stillstand som det fundamentale. Alt er i bevegelse. Og i store trekk
er det en lovmessig utvikling fra det lavere til det høyere, - både
i naturen, samfunnet og tenkningen.
Vi betrakter ikke
historien som en samling tilfeldige begivenheter, en serie bedrifter
utført av store menn. Vi oppfatter heller ikke historien som en
mekanisk refleks av biologiske lover eller resultat av en
forutbestemt skjebne. Marxismen er en revolusjonær teori om
menneskehetens frigjøring. Den er et teoretisk instrument, en metode
og ideologi for en arbeiderklasse som vil erobre den politiske
makten. Den viser at arbeiderklassen, gjennom forbund med andre
arbeidende klasser og lag, frigjør både seg selv og hele samfunnet
fra utbytting, undertrykkelse og klassekamp.
Målet med vår
teori er å sette arbeiderklassen i stand til å utarbeide en riktig
strategi og taktikk. Den viser at arbeiderklassens frigjøring må
være dens eget verk. Men den viser også at klassens fulle
frigjøring må skje i samarbeid med det store flertall av folket og
under ledelse av et parti som bygger på den vitenskapelige
sosialismen.
Vår teori, lik enhver sann vitenskap, utvikler
seg gjennom analyser av nye fenomener, gjennom oppsamling av
erfaringer og kunnskap. Den materialistiske dialektikken krever at
alle fenomener blir studert i sine konkrete former, i sine
motsetninger, i sin fulle sammenheng og som ledd i en
endringsprosess.
Derfor er vår teori imot dogmatismen, som
proklamerer "evige sannheter". Vårt grunnsyn krever
konstant og kritisk overprøving av teoriens forhold til
virkeligheten. Den er en levende teori i utvikling.
Vår teori
studerer og forklarer verden for å forandre den til noe bedre. Den
er en vitenskap i hele menneskehetens tjeneste. Den er humanistisk i
sitt vesen.
Sosialismens nederlag i Øst-Europa og
kapitalismens midlertidige triumf skyldes at de krav som vår teori
stiller, ikke ble tilstrekkelig respektert, men i stor grad bare ble
anerkjent i ord av et byråkratisk apparat. Teorien sluttet å være
vitenskapelig og stivnet til i takt med de regimene som forvaltet
den.
Kapitalismen
er det siste utbyttersamfunn i historien. Den var en gang en
revolusjonerende kraft og åpnet nye veier for menneskehetens
herredømme over naturen. Den har drevet vitenskapen og teknikken
framover med stormskritt. Denne egenskapen har kapitalismen ennå
beholdt på enkelte, begrensete felter, men systemet mangler helt
evnen til å løse vår tids grunnleggende problemer, som f. eks
sulten og nøden i store deler av verden, den globale ødeleggelsen
av naturmiljøet, arbeidsløsheten, det nasjonale fiendskapet og
krigen.
Kapitalismen har mer og mer blitt et hinder for
framsteget. De mest aggressive og ytterliggående kreftene i systemet
er i atomalderen blitt en trussel mot menneskehetens eksistens. Disse
nye vilkårene krever nye standpunkter, en ny tenkning når det
gjelder krig og fred.
Kapitalismens herskende klasse vil bli
avløst av den sosiale kraften som har objektive interesser av å
avskaffe kapitalismen, nemlig arbeiderklassen.