
19. april gikk arbeidere i hotell, restaurant og
kantiner til streik for sykepenger, økt kjøpekraft og andre tillegg som er
standarder i andre bedrifter i dag. Siden er streiken trappet ytterligere opp.
9. mai fulgte renholderne etter, med de samme kravene til lønn og sykepenger.
NKP Vestland anser dette som en rettferdig streik, der kravene som fremmes er
nødvendige for å sikre en bedre økonomi for noen av de lavest lønte i
arbeidslivet, og for økonomisk trygghet ved sykdom.
I mange bransjer står arbeiderklassen svakt
som organisert klasse. Dette gjelder særlig i bransjer der
organisasjonsprosenten er lav, og der arbeidsgivere spekulerer i å tilby
deltidsstillinger og ringevikarkontrakter. For arbeiderklassen er lærdommen at
organisering er nødvendig for å få gjennomslag for bedre lønns- og
arbeidsvilkår.
Når streiken er et faktum opplever mange streikende likevel at driften i de
streikerammede bedriftene går mer eller mindre som før. Dette gir en berettiget
mistanke om at det foregår utbredt streikebryteri. I en slik situasjon må andre
fagorganiserte stille seg solidariske med de streikende og boikotte disse
bedriftene, evt. også vurdere blokade av bedriftene.
Arbeiderklassens kamp har en lang og lærerik historie, og den er ikke slutt! Vi
vil trekker frem et sentralt punkt fra Strasbourgtesene (1928) som illustrerer
dette: «Å få fram
klasseperspektivet på den økonomiske kampen er avgjørende viktig for å bedre
arbeidernes økonomiske stilling og solidariteten mellom arbeiderne».
Økt klassebevissthet og organisert klassekamp er helt nødvendig for at
norske arbeidere i 2026 skal få en lønn som det går an å leve av, og ha
trygghet ved sykdom.
NKP Vestland står solidarisk på de streikendes side i kampen!